Ramslökskapris - en favorit i repris

Det är ramslökens blomknoppar man plockar för att göra ramslökskapris. Antingen innan de blommat eller efter. Efter är godast, bäst och vanligast och då är det ramslökens frökapslar man använder. Dessa plockas just som kronbladen håller på att falla av, strax efter blomningen som sker runt midsommar.  

Men före blomningen är tidigast, vilket är oslagbart för den som är otålig och glad i ramslök på både längden och tvären. Och just nu börjar ramslökens blomknoppar titta upp mellan bladen så bege er nu ut i ramslöksskogen och plocka. Tänk bara på att inte plocka ramslöken om den är fridlyst i ditt län eller om den växer i ett naturreservat.    

ramslök
Om du vill att ramslöken ska föröka sig där den står är det inte läge att
plocka några knoppar. Det gör man bara om man har ett överflöd.  

Jag brukar ha ungefär lika delar salt och ramslök under tiden jag saltar blommorna. Det gör jag i en tätslutande burk där ramslöken får ligga i saltet i minst tre veckor. Jag brukar förvara burken i matkällarna under tiden och passar på att vända och skaka om innehållet lite då och då när jag passerar den i andra ärenden.

ramslök
Nysaltad ramslök. 

ramslök
Färdig ramslökskapris på blomsterknoppar
Därefter sköljer jag bort saltet och lägger blomknopparna i en steril glasburk som jag fyller med vinäger. Knopparna får sedan ligga i vinägern i ett par månader innan det är dags att smaka. Visst går det att nalla av dem även tidigare men då har de en mer framträdande sälta och något skarpare smak.

Lycka till och berätta gärna hur det går för er!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Var finns ramslöken?

Vad är ramslök och inte ramslök?

Torkad ramslök - hur du lyckas bäst med torkad ramslök