Smörfräst ramslök och lax

Med obegränsad tillgång till ramslök känns det gott att unna sig lyxen att inte behöva snåla med bladen. Med ett kilopris på mellan 250-500 kr, beroende på säsong och var i landet man befinner sig, är det förståeligt att det kan ta emot att smörfräsa de läckra bladen för att använda dem som spenat. För precis som spenat tenderar även ramslök att "försvinna" när den hamnar i grytan. 

När ramslöken blir tillagad kommer en helt annan sida av den annars lite vitlökspeppriga och skarpa smaken fram. Istället blir ramslöken mild och söt i och i mitt tycke mycket godare än vanlig spenat. Användningsområdet är precis detsamma men resultatet blir godare. Testa gärna min ramslöksfrittata, så förstår du vad jag menar.  


ramslök
Inte världens vackraste maträtt men snabblagad, nyttig och god. 

Snabb ramslökslunch för en person: 

Idag ville jag inte missa vårsolens varma strålar så det blev en snabblunch (i turbohastighet) med smörfräst ramslök och lax. Jag fräste ca 100 gram ramslök i en gryta med en klick smör. När ramslöken började mjukna lade jag i en laxbit på ca 125 gram som jag tärnat i mindre bitar. Jag lät ramslöken och laxen fräsa en liten stund och vände försiktigt på röran för att laxen inte skulle falla i småbitar. Jag smakade av med lite salt och peppar och en skvätt saft av en delad citron, det var allt. Kanske inte världens vackraste lunch men den var snabblagad, nyttig och god. 

Kommentarer

  1. Hallå! Å, vilken trevlig blogg det här var, jag gillar verkligen ramslök så den här bloggen passar mig bra. Äter kanske mest som pesto och istället för spenat ibland. Tack för bra idéer jag ska verkligen komma tillbaka hit, hej från Karin

    SvaraRadera
  2. Idag var så äntligen dagen jag provade ramslök! Allt stämde. jag behövde bara tänka på matlagning för mig och promenerade på ett nytt ställe då det uppenbarade sig! hittade ditt recept med lax men jag fyllde på med rucola och hade kokt tagliatelle som jag fräste med i slutet toppade detta med parmesan när jag stjälpt upp på tallriken! ett glas gott Ripassovin till... mmmm, njuter! //@

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter fantastiskt gott! Jag möter många som har ett starkt minne av sitt första möte med ramslöken. Det gläder mig att ditt möte också var positivt.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Var finns ramslöken?

Vad är ramslök och inte ramslök?

Går det att frysa ramslök?