Ramslöksremoulad & andra kalla såser med Ramslök

En remoulad med ramslök passar gott till stekt och grillad fisk men är även god till kött som t.ex. rostbiff.  Mina kalla såser, som den i "Malenas ramslökssill" - har ofta en bas av creme fraîche och majonnäs. Jag vet att många väljer att ha antingen eller men jag är svag för en blandning med något mer creme fraîche än majonnäs. Det blir fluffiga och goda såser. Ni som följer mig vet också att jag ofta talar om att ramslök behöver fett som smakbärare. Den torkade än mer än den färska så lite majonnäs i såsen är därför enbart är av godo. Den torkade ramslöken behöver även lite tid för att smakerna ska utvecklas. Därför kan det vara bra att göra en kall sås med ramslök några timmar eller t.o.m. dagen innan den ska serveras. Smaksättningen och kryddblandningarna kan givetvis variera.  Här bjuder jag på ett par exempel.

Ramslöksremoulad

Ramslöksramoulad är en stor favorit i vårt hus där det inte serveras en enda hemgjord fiskpinne eller pankopanerad torskbit utan denna enkla men ack så goda sås.

Rör samman 3-4 skedar creme fraîche, 1-2 skedar majonnäs, 2 skedar bostongurka, 1 sked kapris och ca 10-15 ramslöksblad alt. några matskedar torkad ramslök samt lite kryddor. Jag har gärna 1 tsk curry och lite gurkmeja samt salt och peppar.  Rör runt och låt vila. Klart!


Ramslöksremoulad - en enkel kall sås som lyfter panerad fisk till oanade höjder. 


Kall sås med "Pikant krydda och Ramslök"

En annan fluffig och god kall sås som jag gärna serverar till stekt fisk är en sås med "Pikant krydda & Ramslök" som är en av de torkade produkter som går att beställa på min hemsida www.ramslökbymalena.se. "Pikant krydda & Ramslök" är en kryddblandning som förutom ramslök (20 %) även innehåller lök, paprika, oregano, mejram och chili (obs ej salt) och smakar lite som den pikanta mjukost som ni kanske kommer ihåg från 1990-talets ostbrickor och som fortfarande går att hitta i butikernas delikatessdiskar. Kryddan har blivit så pass efterfrågad av mina kunder att den numera även finns att beställa i en större påse med 65 gram. 

"Pikant krydda & Ramslök" är en mild krydda. 
Lite extra chilipulver i såsen är därför inte fel. 


Rör samman 200 gram creme fraîche, 100 gram majonnäs, 2 msk "Pikant krydda & Ramslök"
en nypa chilipulver och en nypa flingsalt.  Låt såsen vila, gärna ett dygn innan servering så att kryddorna mjuknar och smaken kommer fram. Servera och njut till stekt fisk och kokt potatis. 




Kommentarer

  1. Hej!
    Ramslöksbaguetterna-tar du bara en halv dl olja i brödreceptet el även oljan som står i själva grundreceptet på baguetter?

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Var finns ramslöken?

Vad är ramslök och inte ramslök?

Går det att frysa ramslök?