Bästa ramslökssaltet

Ramslökssalt + Svamptork = Sant

Ju mer jag lär känna ramslökens egenskaper ju bättre blir jag på att hantera den och förvara den inför den mörka tid på året då ramslöken inte längre går att få tag på. Jag har aldrig varit speciellt förtjust i min hemmatorkade ramslök då jag upplever den "gräs(l)ig" i både konsistens och smak. Däremot har jag gjort ramslökssalt genom att mixa salt och ramslök och lägga de på smörpappret i botten på svamp- och frukttorken. Där torkade den fint på lägsta värmen. Saltet blev till skillnad från förra årets bleka sats ett illgrönt och smakrikt pulver. Men det bleknar snabbt i solljus så förvara mörkt och lufttätt.
torkad ramslök och salt som mals med senapskula
Det torra ramslökssaltets klumpar får jag bort genom att köra
några varv med kanonkulan 
i en senapsskål.  


Kommentarer

  1. Det låter jättegott! Men vad är proportionerna..?
    Tack för härliga recept med inspirerande ramslöksentusiasm!
    Med vänliga matglada hälsningar från Katinkas Kitchen

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Var finns ramslöken?

Vad är ramslök och inte ramslök?

Torkad ramslök - hur du lyckas bäst med torkad ramslök