Ramslök behöver fett som smakbärare

Det man bör tänka på när man gör något med ramslök är att ramslök behöver fett som smakbärare. Blanda den gärna med olja, smör, ost eller majonnäs. Här är några enkla tips: 

Olja

Mixa "ett par nävar" ramslök och "en näve" parmesanost med olja tills du får en lagom konsistens för en pesto. Smaka av med salt och peppar och några droppar saft från en citron. Minska mängden ost om du även vill ha nötter i din pesto. Eller varför inte skippa både ost och nötter och göra en gremolata/sås med citronzest från ett par citroner.


Ramslök och olja funkar i många kombinationer. 
Här en pesto med citron men utan nötter.
Foto: Olof Abrahamsson 

Smör

Jättegod att blanda med ett smör och ha till grillat. Med smält smör som smaksätts med salvia och ramslök får du ett superläckert tillbehör till bl.a. ravioli. Toppa med riven parmesan och ev. lite rostade nötter. I Skåne har vi en "smörhåla" i vårt potatismos - lite ramslök i den. Precis!

Ost

En favorit som jag normalt gör med torkad ramslök men som blir ett strå vassare med nyplockade blad är att mixa Apertina fetaost med olja och ramslök. Gott som tillbehör till grillat eller bara på ett kex. Ramslök går även bra att blanda med egen färskost eller naturell Philadelphiaost.


En enkel kall sås med majonnäs, creme fraîche, 
salt, peppar och ramslök.
Foto: Olof Abrahamsson 

Majonnäs

Gör din egen Ramslöksmajonnäs eller blanda ramslök med t.ex. Hellmans majonnäs. Blir godaste majonnäsen du någonsin smakat. Lovar! Blandar du majonnäs och creme fraiche 50/50, salt och peppar och ramslök och du har basen till världens godaste sill. Blanda med Abbas 5-min sill. Lätt som en plätt!

En riktigt smakrik ramslöksvår önskar jag dig!


Kommentarer

  1. Ah! Tack för påminnelsen om att det inte är långt kvar till denna vårens höjdpunkt.

    SvaraRadera
  2. Hej, vilka härliga recept, och inspirerande sidor! Jag har just tagit första bladen av plantor vi satte i Hälsingland vid kusten-så kul att de överlevde och grönskar, smakar härligt också! Jag undrar, hur mycket av bladen kan jag skörda, nu när det börjar knoppas (ser det ut som tycker jag)? Ska jag hellre vänta till efter blomning och klippa ner då?

    SvaraRadera
  3. Härligt med många och kreativa recept. Stort tack!!

    SvaraRadera
  4. Tack för många fina enkla recept!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Var finns ramslöken?

Vad är ramslök och inte ramslök?

Torkad ramslök - hur du lyckas bäst med torkad ramslök