Hollandaise med ramslök

Mitt absolut bästa recept med ramlök och numera även mitt bästa recept på hollandaise.

Att göra en hollandaise har jag alltid sett som komplicerat med vattenbad och många grytor. För ett par veckor sedan hade en av mina favoritmatbloggare, Annika Ingemarsson med bloggen smaskens.nu ett tips om en mycket enkel och god hollandaisesås. Givetvis kände jag mig manad att testa såsen och smaksätta den med ramslök istället för schalottenlök och gräslök. Jodå, det var ett fantastiskt enkelt och bra recept på hollandaise. Därtill smakade det mumma med ramslök i såsen. Tusen tack Annika!


ramslök
Ramslökshollandaise med nykokt sparris på kökstrappan en solig vårdag. 
Kan det bli bättre? 

Innehåll

2 stora äggulor
2 msk saft från citron
150 gram smör
5-10 ramslöksblad alt. ett par nypor torkad ramslök
salt och peppar

Gör så här

Lägg äggulor och citronsaft i en gryta tillsammans med 2/3 av det kylskåpskalla smöret som tärnats i bitar (det kalla smöret hjälper till att hålla temperaturen på såsen nere). Värm försiktigt under omrörning. När såsen börjar tjockna, lägg ned ytterligare smör. De sista bitarna kan man lägga när man tagit grytan från plattan. Smaksätt med en gnutta salt och peppar och den finhackade ramslöken. Såsen låter sig gärna serveras rumstempererad.

Om hollandaisesåsen, som av en händelse ev. skulle bli över, fungerar den alldeles utmärk att använda som "hollandaisesmör" efter några timmar i kylen. Ännu hellre uppvispad med lite rapsolja, lite salt och några droppar citron. Du kommer inte att ångra dig!


Kommentarer

  1. Vilken höjdare! Ramslök är ju en fantastisk krydda/grönsak.

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig hollandaise! Jag älskar också ramslök, äter det bara alldeles för sällan.

    SvaraRadera
  3. Jeg elsker asparges og ramsløk. Denne oppskriften ser utrolig god ut. Jeg skal definitivt prøve dem.

    Og godt initiativ å lage en egen blogg for ramsløk. Jeg blir nok en fast leser :-)

    SvaraRadera
  4. Kom hem igår från Gotland, och i väskan har vi sparris kajp och ramslök.
    I kväll provar jag receptet

    SvaraRadera
  5. Jag gjorde hollandaisesåsen i går kväll och åt till sparris.
    5 lökar av 5 möjliga. Så gott! Det blir helt klart fler gånger

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för dina kommentarer. Härligt att höra att receptet var värt hela 5 lökar :) Jag måste erkänna att hollandaisen med ramslök numera är en av mina egna favoriter.

      Radera
  6. Har inte använt ramslök tidigare. Hur mycket tar man av den torkade?

    SvaraRadera
  7. Hej Birgitta,
    En större nypa brukar bli bra i hollandaisen. Ta lite i taget och rör runt. Det ska se aptitligt ut och det gör det inte om där är för mycket grönt, tycker jag. Hollandaise funkar fint med torkad ramslök. Den ligger där i värmen och gottar till sig medan såsen svalnar. Lycka till!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Var finns ramslöken?

Vad är ramslök och inte ramslök?

Går det att frysa ramslök?